محسنیون ۱۱۰

دفاع از مکتب اهل بیت و رسواسازی مخالفین

محسنیون ۱۱۰

دفاع از مکتب اهل بیت و رسواسازی مخالفین

آخرین نظرات

۱۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

مناظره هشام بن حکم رحمه الله با علمای اهل سنت عمری بر سر برتری امیر المومنین علیه السلام بر ابی بکر در حضور هارون عباسی لعنه الله


شیخ مفید رحمه الله روایت کرده است:


أحمد بن الحسن قال: حدثنا عبد العظيم بن عبد الله قال: قال هارون الرشيد لجعفر بن يحيى البرمكي: إني احب أن أسمع كلام المتكلمين من حيث لا يعلمون بمكاني فيحتجون عن بعض ما يريدون، فأمر جعفر المتكلمين فاحضروا داره وصار هارون في مجلس يسمع كلامهم وأرخى بينه وبين المتكلمين سترا " فاجتمع المتكلمون وغص المجلس بأهله ينتظرون هشام ابن الحكم فدخل عليهم هشام وعليه قميص إلى الركبة وسراويل إلى نصف الساق فسلم على الجميع ولم يخص جعفرا " بشئ فقال له رجل من القوم: لم فضلت عليا " على أبي بكر والله يقول: " ثاني اثنين إذ هما في الغار إذ يقول لصاحبه لا تحزن إن الله معنا " فقال هشام: فأخبرني عن حزنه في ذلك الوقت أكان لله رضى أم غير رضى ؟ فسكت فقال هشام: إن زعمت أنه كان لله رضى فلم نهاه رسول الله صلى الله عليه وآله فقال: " لا تحزن " أنهاه عن طاعة الله ورضاه ؟ وإن زعمت أنه كان لله غير رضى فلم تفتخر بشئ كان لله غير رضى ؟ وقد علمت ما قد قال الله تبارك تعالى حين قال: " فأنزل الله سكينته على رسوله وعلى المؤمنين " ولكنكم قلتم وقلنا. وقالت العامة: الجنة اشتاقت إلى أربعة نفر إلى علي بن أبي طالب عليه السلام والمقداد بن الأسود وعمار بن ياسر وأبي ذرالغفاري، فأرى صاحبنا قد دخل مع هؤلاء في هذه الفضيلة وتخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. وقلتم وقلنا، وقالت العامة: إن الذابين عن الإسلام أربعة نفر: علي بن أبي طالب عليه السلام والزبير بن العوام وأبو دجانة الأنصاري وسلمان الفارسي، فأرى صاحبنا قد دخل مع هؤلاء في هذه الفضيلة وتخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. وقلتم وقلنا، وقالت العامة: إن القراء أربعة نفر: علي بن أبي طالب عليه السلام وعبد الله ابن مسعود وابي بن كعب وزيد بن ثابت، فأرى صاحبنا قد دخل مع هؤلاء في هذه الفضيلة وتخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. وقلتم وقلنا، وقالت العامة: إن المطهرين من السماء أربعة نفر: علي بن أبي طالب عليه السلام وفاطمة والحسن والحسين عليهم السلام فأرى صاحبنا قد دخل مع هولاء في هذه الفضيلة و تخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. وقلتم وقلنا، وقالت العامة: إن الأبرار أربعة نفر: علي بن أبي طالب عليه السلام وفاطمة والحسن والحسين عليهم السلام فأرى صاحبنا قد دخل مع هؤلاء في هذه الفضيلة وتخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. وقلتم وقلنا، وقالت العامة: إن الشهداء أربعة نفر: علي بن أبي طالب عليه السلام وجعفر وحمزة بن عبد المطلب وعبيدة بن الحارث بن عبد المطلب، فأرى صاحبنا قد دخل مع هؤلاء و في هذه الفضيلة وتخلف عنها صاحبكم، ففضلنا صاحبنا على صاحبكم بهذه الفضيلة. قال: فحرك هارون الستر وأمر جعفر الناس بالخروج فخروج فخرجوا مرعوبين وخرج هارون إلى المجلس فقال: من هذا ابن الفاعلة فو الله لقد هممت بقتله وإحراقه بالنار.


عبد العظيم بن عبد الله نقل کرده است: هارون الرشید به جعفر بن یحیی برمکی گفت: دوست می‌دارم که سخن متکلمین را بی آنکه خود بدانند در حضور من می‌باشند بشنوم تا در مورد هر چیز که می‌خواهند به بحث و گفت و گو بپردازند. جعفر دستور داد متکلمین حاضر شوند و آن‌ها هم در خانه او گرد آمدند. هارون نیز در گوشه‌ای از مجلس قرار گرفت که بتواند سخنان آنان را بشنود و پرده‌ای هم میان او و متکلمین آویزان کردند. متکلمین گرد آمده بودند و مجلس مالامال از جمعیت ایشان شده بود و همه در انتظار هشام بن حکم بودند که هشام وارد مجلس آنان شد در حالی که پیراهنی تا زانوان و شلواری تا نیمه ساق پا پوشیده بود. پس به تک تک افراد سلام داد ولی جعفر را هیچ به حساب نگذاشت [و با بی‌اعتنایی از کنار او گذشت]. یکی از آن متکلمین از هشام پرسید: چرا تو علی را بر ابو بکر برتری می‌دهی حال آنکه خداوند می‌فرماید: «یکی از آن دو به هنگامی که در غار بودند به همراه خویش می‌گفت: اندوهگین مباش، خدا با ماست» (سوره توبه، آیه ۴۰)؟ پس هشام گفت: مرا آگاه ساز که اندوه او در آن هنگام برای چه بوده است؛ برای خشنودی خدا بوده است یا برای خشنودی خدا نبوده است؟ آن فرد سکوت اختیار کرد. پس خود هشام گفت: اگر می‌پنداری که برای خشنودی خدا بوده است پس چرا پیامبر خدا صلی الله علیه و آله او را از آن نهی کرد و فرمود: «اندوهگین مباش»؟ آیا او را از فرمانبرداری و خشنودی خدا نهی کرد؟ و اگر می‌پنداری که برای خشنودی خدا نبوده است پس چرا به چیزی که برای خشنودی خدا نبوده است افتخار می‌کنی حال آنکه تو خود این سخن خداوند متعال را در همان سوره می‌دانی که فرمود: «آنگاه خدا آرامش خویش را بر پیامبرش و بر مومنان فرو فرستاد» (سوره توبه، آیه ۲۶). شما روایت کرده‌اید که: «بهشت آرزومند چهار نفر است: علی بن ابی طالب علیهما السلام، مقداد بن اسود، عمار بن ياسر و ابی ذر غفاری» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه است ولی امام شما از این فضيلت کنار گذاشته شده است. پس ما امام خویش را با این فضيلت برتر از امام شما می‌دانیم. شما روایت کرده‌اید که: «پشتیبانان اسلام چهار نفر بودند: «علی بن ابی طالب علیهما السلام، زبیر بن عوام، ابو دجانه انصاری و سلمان فارسی» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه است ولی امام شما از این فضیلت کنار گذاشت شده است. پس ما امام خویش را با این فضیلت برتر از امام شما می‌دانیم. شما روایت کرده‌اید که: «به راستی قاریان، چهار نفر بودند: علی بن ابی طالب علیهما السلام، عبد الله بن مسعود، ابی بن کعب و زید بن ثابت» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه است ولی امام شما از این فضیلت کنار گذاشته شده است. پس ما امام خویش را با این فضیلت برتر از امام شما می‌دانیم. شما روایت کرده‌اید که: «پاکان آسمانی چهار نفر بودند: علی بن ابی طالب، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه ولى امام شما از این فضیلت کنار گذاشته شده است. پس ما امام خویش را با این فضیلت برتر از امام شما می‌دانیم. شما روایت کرده‌اید که: «نیکان چهار نفر می باشند: علی بن ابی طالب، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه است ولی امام شما از این فضیلت کار گذاشته شده است. پس ما امام خویش را با این فضیلت برتر از امام شما می‌دانیم. شما روایت کرده‌اید که: «شهیدان چهار نفر می‌باشند: علی بن ابی طالب، جعفر، حمزه و عبید بن حارث بن عبد المطلب علیهم السلام» که امام ما با آن افراد دیگر در این فضیلت همراه است ولی امام شما از این فضیلت کنار گذاشته است. پس ما امام خویش را با این فضيلت برتر از امام شما می‌دانیم.

راوی می‌گوید: هارون پرده را حرکت داد و جعفر هم دستور داد مردم بیرون روند و آنان نیز وحشت‌زده به بیرون شتافتند. هارون پا به مجلس گذاشت و گفت: این «ابن الفاعله» (دشنامی رکیک) کیست!؟ سوگند به خدا، تصمیم گرفتم او را به هلاکت رسانم و در آتش بسوزانم.


الاختصاص، تألیف شیخ مفید، صفحه ۹۶-۹۸، چاپ موسسه النشر الاسلامی


  • ۳۰ بهمن ۹۷ ، ۰۱:۲۲
  • خادم المهدی


مشروط بودن صحت عبادات به اعتقاد به ولایت ائمه اثنا عشر علیهم السلام


علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌نویسد:


صحت عبادت مشروط است به اعتقاد به امامت ائمه اثنا عشر صلوات الله عليهم است و بدون آن عبادت ثمره‌ای نمی‌بخشد بلکه باعث عقاب می‌شود و این معنی اجماعی علمای شیعه است، و احادیث در این باب متواتر است، چنانچه ابن بابویه به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که چون بنده را در مقام حساب نزد خداوند عالمیان می‌دارند، اول چیزی که از از سوال می‌کنند از نماز و زكات و روزه و حج و ولایت ما اهل بیت است، پس اگر اقرار به ولایت داشته و بر آن حال مرده باشد نماز و روزه و زكات و حجش را قبول می‌کنند، و اگر اقرار به ولایت ما نداشته هیچ عملی را از اعمال او را قبول نمی‌کنند.


عین الحیات، تالیف علامه مجلسی، صفحه ۱۹۳، چاپ انتشارات انوار المهدی علیه السلام


  • ۲۸ بهمن ۹۷ ، ۰۰:۱۰
  • خادم المهدی


امیر المومنین علیه السلام، پیشوای خداوند در میان بندگان


ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیه روایت کرده است:


۲۰- علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن فضيل بن يسار، عن أبي جعفر (عليه السّلام) قال: إن الله عز وجل نصب عليا (عليه السّلام) علما بينه وبين خلقه فمن عرفه كان مؤمنا ومن أنكره كان كافرا ومن جهله كان ضالا ومن نصب معه شيئا كان مشركا ومن جاء بولايته دخل الجنة ومن جاء بعداوته دخل النار.


حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند: خداوند حضرت امیر المومنین علیه السلام را میان خود و بندگانش براى پیشوایی منصوب فرموده، پس هر که [حق] او را بشناسد مومن است، و هر کس ایشان را انکار کند کافر است، و هر که در باره ایشان چیزی نداند (حق آن حضرت را نفهمد) گمراه است، و هر که با آن حضرت امام دیگری را برگزیند مشرک است، و هر که با ولایت ایشان بیاید به بهشت می‌رود، و هر که با آن حضرت دشمنی کند به دوزخ می‌رود.


الكافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ‏۲، صفحه ۳۸۸-۳۸۹، حدیث ۲۰، چاپ دار الکتب الاسلامیة



شیخ هادی نجفی حفظه الله در مورد سند روایت می‌نویسد:


الرواية معتبرة الإسناد.


اسناد روایت معتبر است.


موسوعة احادیث اهل البیت علیهم السلام، تألیف شیخ هادی نجفی، جلد ۹، صفحه ۳۷۴، حدیث ۱۱۸۵۱، چاپ دار احیاء التراث العربی



  • ۲۴ بهمن ۹۷ ، ۰۱:۳۸
  • خادم المهدی